انواع فوم چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع فوم چیست؟ معرفی انواع فوم

1- فوم پلی یورتان 

فوم یک جنس خامه‌ای و نرم است که از مواد شیمیایی نظیر پلی‌اتیلن، پلی‌یورتان، لاتکس و… تهیه می‌شود. جنس فوم به دلیل ساختار سبک و نرم خود، برای تولید محصولات مختلفی از جمله مبلمان، صندلی، پتو، بالشت و غیره استفاده می‌شود.

پلی یورتان یک پلیمر ترموست Thermoset است. که از ترکیب متیلن دی ایزوسانات با پلی اول‌ها و برخی  افزودنی‌های شیمیایی دیگر پدید می‌آید. با انتخاب این افزودنی‌ها و تغییر شرایط شیمیایی و فیزیکی فرایند واکنش، می‌توان خواص  گوناگونی را برای کاربردهای متنوعی به وجود آورد. همین ویژگی پلی اورتان باعث گسترش کاربرد آن در بخش‌های مختلف زندگی شده است. کاربرد فوم در صنعت و کاربردهای فوم فشرده سخت را نیز می توانید در صورت علاقه، مطالعه کنید.

همچنین می توانید در مورد کفپوش‌های تاتامی نیز اطلاعاتی را کسب نمایید

کاربردهای جنس فوم پلی یورتان

  1. ساخت روکش‌های مخازن، نقاله‌ها به دلیل hygienic بودن به فرم الستومر
  2. بسته‌بندی در صنایع غذایی و دارویی
  3. ساخت دستکش‌ها، پوشش ها و سایر تجهیزات جراحی و اتاق عمل، قلب و سایر اعضای مصنوعی
  4. تولید مبلمان، تخت خواب، موکت و کفپوش به دلیل شکل اسفنجی
  5. صنایع اتومبیل از فوم نرم (flexible foam) و فوم اینتگرال (Integral skin foam) در ساخت قطعات تریم داخلی خودرو نظیر صندلی‌ها، قربیلک فرمان، دستگیره‌ها و … و به صورت structural foam در ساخت قطعاتی نظیر سپر خودرو

امروزه رنگ‌ها و پوشش‌های ضد خوردگی پلی اورتان نیز با توجه به عمر و دوام بسیار بالای آنها گسترش بسیاری یافته‌اند.

انواع فوم چیست؟

2- فوم پلی اتیلن

فوم پلی اتیلن ترکیبی است از پلی اتیلن فشرده و حباب‌های ریز هوا که به دلیل داشتن خاصیت تراکم سلول بهترین ایزولاسیون و عالی‌ترین عایق برودت، حرارت، رطوبت و صدا است. فوم در دمای ۳۵- تا ۹۰+ درجه سانتیگراد قابل استفاده و در مقابل عوامل مخرب شیمیایی و فرساینده محیطی مقاوم بوده، ضد رطوبت است و از نفوذ آب جلوگیری می‌کند. ورق‌های فوم پلی اتیلن‌، به عنوان عایق حرارتی ،صوتی و رطوبتی در دیواره، سقف و کف ساختمان‌ها به منظور ممانعت از انتقال صدا و رطوبت از طبقات و یا واحدها به یکدیگر استفاده می‌شود.

از قطعات پلی‌اتیلن تهیه می‌شود و به دلیل سبکی و ضدآب بودن، در تولید بسته‌بندی، ظروف نگهداری مایعات و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه این محصول به دلیل راندمان بالای ایزولاسیون، کیفیت و دوام بالا، خاصیت ضدآب بودن، مقاومت شیمیایی بالا، قیمت مناسب، سهولت نصب، سهولت حمل ونقل و عدم آلوده سازی محیط زیست جایگزین سایر عایق‌های رایج گردیده است.

کاربرد فوم پلی اتیلن علاوه بر عایق نمودن ساختمان در برابر اتلاف انرژی، یک عایق صوتی و پوششی مناسب برای قسمت‌های مختلف بنا است. این محصول به صورت متالیز شده همراه باروکشی از آلومینیوم و یا سایر فلزات، به منظور پوشش نماها ویا سقف سوله‌ها، بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

انواع فوم چیست؟

ورق فوم یا فوم شیت چیست؟

3- فوم پلی استایرن(یونولیت)

یونولیت یا پلاستوفوم ماده‌ای سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا  است که اولین بار توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم برای ساخت پل‌های شناور روی آب ساخته شد. فوم پلی استایرن یکی از فراورده های صنایع پتروشیمی بوده و شکل ظاهری آن از بلور‌های ریز تشکیل شده که در مجاورت فشار و بخار منبسط می‌گردد.

بلوک‌های یونولیتی «پلی استایرن» مدتی است که برای ساختمان سازی در کشور و در آپارتمان‌های بلند به دلیل سبکی و کم هزینه بودن مورد استقبال انبوه سازان قرار گرفته است.
این بلوک‌ها در دو نوع «قابل اشتعال» و «غیر قابل اشتعال» در بازار عرضه می‌شوند. وزن هر قطعه بلوک سیمانی که در ساختمان سازی به کار می‌رود، ۱۵ کیلوگرم است. در حالی که وزن بلوک های یونولیتی بسیار ناچیز است و تا اندازه بسیار زیادی موجب پایین آوردن وزن ساختمان می‌شود. با وجود پوشش نسوزی که زیر و روی این بلوک را محصور کرده است، در صورت آتش سوزی در ساختمان، این بلوک‌ها تنها تا ۲۰ دقیقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند. ایمنی اماکن مسکونی در برابر حریق و حادثه از جمله مواردی است که باید از نظر ایمنی شهری مورد توجه قرار گیرد. در ایمنی یک ساختمان موارد زیادی نقش دارد که می‌توان به مصالح به کار رفته در آن به عنوان یکی از مهم ترین موارد اشاره کرد.
بلوک‌های «پلی استایرن» به دلیل سبکی وزن خود، وزن نهایی ساختمان را کم می کنند، به همین دلیل در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلوک‌های مذکور نقش باروری ندارند و به همین دلیل در برابر زلزله ایمن هستند. اما این بلوک‌ها، در برابر آتش به راحتی حجم خود را از دست می دهند و تنها اشکال این بلوک‌ها، کمی مقاومت در برابر حرارت و شعله وری آنها است.

انواع فوم چیست؟

4- فوم چیست؟ جنس فوم لاتکس

از شیر درخت کاهو تهیه شده و به دلیل خواص نرمی، انعطاف‌پذیری، جذب رطوبت و…، در تولید محصولات پزشکی، بالشت، پتو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5- فوم چیست؟ فوم PVC

از پلی‌وینیل کلراید تهیه شده و به دلیل خواص ضدآب، سبکی و…، در تولید پوشاک، کفپوش، بسته‌بندی و غیره بعنوان کاربرد فوم پی وی سی شناخته می‌شود.

6- فوم اپوکسی

از مواد شیمیایی اپوکسی تهیه شده و به دلیل خواص مقاومت در برابر آب، حرارت، شکستگی و…، در تولید قطعات استفاده می‌شود.

کوپ KÖPP(KOEPP)، اعتبار صنعت فوم در دنیا

بدون شک صنعت فوم مدیون نوآوری و تلاش‌های کمپانی معظم کوپ است. این مجموعه حرفه‌ای در حال حاضر پیشرو در تولید و عرضه‌ی فوم و محصولات وابسته به فوم در دنیاست. تنوع در سبد محصولات آنها از صنایع هوایی گرفته تا بسته بندی دلیل جهانی و قابل احترام بودن آنهاست. تخصص در تولید، مهارت در پردازش و خدمات ارزنده به مشتریان کافیست تا برچسب “متخصص در فوم” را بتوان به KÖPP(KOEPP) چسباند.

چکیده‌ای از این مطلب

در این مطلب در مورد انواع فوم صحبت کردیم.

  • فوم پلی اورتان: پلی یورتان یک پلیمر ترموست Thermoset است.
  • فوم پلی اتیلن: فوم پلی اتیلن ترکیبی است از پلی اتیلن فشرده و حباب‌های ریز هوا تشکیل شده است.
  • فوم پلی استایرن: یونولیت یا پلاستوفوم ماده‌ای سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا  است.
  • کاربرد فوم در صنعت های مختلف به شدت زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.