مقایسه‌ فوم EPDM با فوم NBR

ورق فوم چیست؟

فوم ترکیبی EPDM/NBR چیست؟

ما در این مقاله بطور مفصل در مورد اینکه فوم چیست و چه کاربردی دارد، صحبت کردیم. اما حالا نوبت به فوم ترکیبی EPDM/NBR رسیده است. این ترکیب با‌کیفیت از مونومر اتیلن-پروپیلن-دی ان و لاستیک نیتریل بوتادین تشکیل شده است. دارای تمام خواص مثبت ترکیبی EPDM و NBR، مقاومت در برابر روغن را از  NBR، مقاومت در برابر دمای بالا و مقاومت در برابر آب و هوا مشابه اوزون از EPDM گرفته است. به همین دلیل برای کاربردهای مختلف مناسب است.

فوم EPDM در صنایع خودروسازی

مقایسه‌  فوم EPDM با فوم NBR

زمان زیادی است که فوم های لاستیکی از جنس NBR تولید می‌شوند و به آن‌ها فوم لاستیکی NBR می‌گویند. در کنار آن‌ها فوم لاستیکی EPDM نیز تولید می‌شوند و به بازار صنعت عرضه می‌شوند. این دو نوع فوم لاستیکی از نظر ساختار بسیار شبیه به هم هستند؛ ولی تفاوت‌هایی نیز دارند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

هر دو نوع  فوم لاستیکی گفته شده در مقابل UV مقاوم بوده و از انعطاف بالای برخوردارند و به‌طورکلی می‌توان گفت که در بسیار از خواص مانند ساختار مکانیکی، ساختار سلولی، و… شبیه به هم بوده و تفاوتی با یکدیگر ندارند. تفاوت آن‌ها در پلیمر استفاده شده در آن‌ها می‌باشد که باعث برخی تفاوت‌ها در میزان انعطاف پذیری در دماهای مختلف، ضریب اصطکاک و.. می‌شود.

شباهت‌های فوم لاستیکی NBR و EPDM

ساختار سلولی:

ساختار سلولی هر دو فوم لاستیکی EPDM و NBR سلول بسته بوده و دارای خاصیت ضد آب است .

میزان شعله‌وری و ایجاد دود:

بر اساس آزمایش ASTM E84 هر دو نرخ شعله‌وری و میزان ایجاد دود یکسانی دارند؛ اما مقاومت فوم لاستیکی  EPDM در برابر آتش کمی بیشتر از فوم لاستیکی NBR است.

مقاومت در برابر خوردگی:

یکی از دلایل اصلی که فوم های لاستیکی EPDM  و  NBR  جز عایق‌های محبوب به شمار می‌آید این است که مواد اولیه و مکانیزم عملکرد این عایق‌ها مانع از ایجاد خوردگی در زیر آن‌ها می‌شود. البته باید توجه داشت که نصب عایق‌ها توسط فرد متخصص نیز تأثیر زیادی روی این موضوع دارد.

در حالت کلی اگر عایق‌کاری روی لوله‌های ضدزنگ یا لوله‌های مسی باحرارت پایین استفاده شود اصلاً خوردگی نخواهد داشت؛ ولی عایق‌کاری لوله‌های فولادی باحرارت بالا بهتر است قبل از عایق‌کاری لوله‌ها با پوشش مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت شوند تا دیگر مشکلی پیش نیاید.

میزان رسانایی حرارتی:

چون فوم های لاستیکی NBR و EPDM هر دو ساختار یکسان و سلولی دارند میزان رسانایی حرارتی آن‌ها نیز یکسان می‌باشد.

تفاوت‌های فوم لاستیکی NBR و EPDM

ورق فوم چیست؟

تفاوت بین مشخصات فوم لاستیکی NBR و EPDM همواره بین متخصصین این امر موردبحث است. اما به‌طورکلی می‌توان گفت که EPDM در بعضی موارد خاص بهتر از NBR می‌تواند باشد.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها می‌تواند این باشد که  فوم لاستیکی EPDM تا حد بیشتری در مقابل دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین نسبت به فوم لاستیکی NBR مقاومت دارد و به همین جهت برای استفاده در گرما یا سرمای شدید بسیار مناسب است. اما در عوض فوم لاستیکی NBR در برابر روغن‌های معدنی، روغن‌های گیاهی، بنزین و ترکیبات آروماتیک و هیدرو کربنات‌ها نسبت به روغن‌های معدنی، روغن‌های گیاهی، بنزین و ترکیبات آروماتیک و هیدرو کربنات‌ها  نسبت به فوم لاستیکی EPDM مقاومت بیشتری دارد.

فوم لاستیکی NBR در سیستم‌های یخچال‌سازی، ایزوله کردن سقف سوله‌ها، دستگاه‌های انرژی خورشیدی، تأسیسات ساختمان، کشتی‌سازی، تهویه‌مطبوع،  صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بسیار پرکاربرد است؛ چراکه این فوم به‌عنوان عایق صوتی نیز عمل کند.

فوم لاستیکی EPDM می‌تواند درجه حرارت منفی50 درجه تا مثبت 100 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند و مقاومت زیاد آن در مقابل حرارت و اشعه ماورا بنفش و اکسیداسیون سبب شده است که از این عایق در ساخت بسیاری از واشرهای صنعتی ضد آب در فضای باز استفاده شود. همچنین فوم لاستیکی EPDM به دلیل داشتن مقاومت در برابر اوزون و عمر طولانی در شرایط جوی شدید و انعطاف پذیری بالا و بیشتر به‌عنوان واشر و عایق در صنایع خودرویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان سروصدا و ورود گردوغبار به داخل کابین ماشین را کاهش می‌دهد.

به‌طورکلی می‌توان گفت که فوم لاستیکی NBR مناسب رطوبت بالا، شرایط جوی نامناسب، گازهای خورنده و مواد شیمی‌ای بوده و فوم لاستیکی EPDM مناسب برای مقاومت در برابر حرارت بالا، نور خورشید، گاز اوزون و محیط‌های باز و غیر سرپوشیده شده است.

کاربرد فوم ترکیبی  EPDM/NBR

عایق‌های سیستم‌های یخچال‌سازی، ایزوله کردن سقف سوله‌ها، دستگاه‌های خورشیدی، صنایع ساختمانی، صنایع تهویه، صنایع خودرویی، و عایق‌ها و درزگیرهای در معرض با روغن و سیستم‌های ترمز.

چکیده‌ای از این مطلب

  • فوم لاستیکی NBR مناسب رطوبت بالا، شرایط جوی نامناسب، گازهای خورنده و مواد شیمیایی است.
  • ساختار سلولی هر دو فوم لاستیکی  EPDM و NBR سلول بسته بوده و دارای خاصیت ضد آب است.
  • چون فوم های لاستیکی NBR و EPDM هر دو ساختار یکسان و سلولی دارند میزان رسانایی حرارتی آن‌ها نیز یکسان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.