محصولات فومی در صنایع ساختمانی

  1. خانه
  2. کاربردها
  3. صنایع ساختمانی

فوم در صنعت ساختمان کاربردهای متعددی دارد که عمدتاً به دلیل طیف گسترده خواص آن است. فوم سبک و بادوام است و بسیاری از انواع فوم دارای خاصیت آب‌بندی و عایق حرارتی هستند. به عنوان مثال، فوم EVA استاندارد، در چگالی‌های مختلف موجود است و به طور طبیعی با طیف وسیعی از کاربردها در صنایع مختلف عرضه می‌شود.

از دیگر فوم‌هایی که در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود فوم EPDM می‌باشد. به طور طبیعی، فوم EPDM اغلب ماده انتخابی برای استفاده در سقف است، زیرا بادوام بوده، چگالی بالا دارد و استفاده از آن بسیار آسان است. EPDM همچنین یک فوم مقاوم در برابر شعله است. همچنین در برابر ساییدگی و پارگی مقاوم است و طول عمر زیادی دارد. در ادامه در مورد فوم عایق حرارتی کف بیشتر خواهیم گفت.

محصولات فومی در صنایع ساختمانی

ویژگی فوم‌های ساختمانی

عایق صدا

جلوگیری از آلودگی صوتی

سبک

وزن کم

مقاومت بالاي شيميايي

در برابر اسید‌ها بازها

مقاوم در برابر رطوبت

مقاوم در برابر نفوذ آب

نصب آسان

در سریعترین زمان

مقاومت در برابر فرسودگی

با دوام بالا

مقاوم در برابر آلودگي

آلودگی‌های قارچي و بيولوژيكي

کندسوز بودن

برای جلوگیری از آتش سوزی

ضريب انتقال حرارت کم

بسیار پایین

جذب ارتعاش و انعطاف بالا

دارای راندمان بالا

کاربرد فوم در صنعت ساخت و ساز

یکی از محبوبترین انواع فوم در صنعت ساختمان، فوم EPDM است که به فوم مونومر اتیلن پروپیلن دی ان نیز معروف است. این فوم که نوعی لاستیک اسفنجی سلول بسته است، بسیار انعطاف‌پذیر بوده و در عین حال نرم و الاستیک است و آن را به یک فوم برای هر نوع کاربرد آب‌بندی تبدیل می‌کند. به طور طبیعی، فوم EPDM اغلب ماده انتخابی برای استفاده در سقف می باشد، چون هم بادوام است، چگالی  مناسب دارد و نصب آن بسیار آسان است.

EPDM همچنین یک فوم مقاوم در برابر شعله، ساییدگی و پارگی است و طول عمر زیادی دارد. در برابر مواد شیمیایی و دما نیز مقاوم می باشد، ضدآب است و همچنین لرزش را کاهش می‌دهد. با توجه به مقاومت عالی آن در برابر نور خورشید، این فوم انتخابی عالی برای سقف‌های مسطح و سایر انواع سقف‌های کم شیب است چون دوام آن بسیار بالاست. این فوم از نظر مقاومت در برابر آب و هوا بی نظیر است زیرا می‌تواند در برابر شرایط دائمی در حال تغییر، از گرمای شدید تا سرما، و اثرات ازن، آلودگی هوا و اشعه UV مقاومت کند.

برای کاربردهای تخصصی‌تر در بخش ساخت و ساز، فوم EPDM عایق حرارتی کف می‌تواند برای آب‌بندی‌های پیچیده مانند واشر فوم برای لوله‌کشی نیز استفاده شود. معمولاً برای پوشش‌های ناودانی به عنوان غشاء استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که یک ناودان ضد نشت باقی می‌ماند و ساختمان نیز ضد رطوبت است. فوم EPDM ماده‌ای است که به ایجاد لبه‌های نرم و آب‌بندی مسطح بین سقف و دیوارهای مربوطه کمک می‌کند. بنابراین، آن را به یک گزینه محبوب برای ساخت و ساز تبدیل کرده است.

با این حال، اگر به دنبال فوم ساختمانی هستید، EPDM تنها گزینه موجود نیست. فوم EVA با چگالی بالا یک عایق عالی است و معمولاً در دیوارها، کف و سقف خانه استفاده می‌شود. فوم سلول بسته‌ای است که ما برای عایق به شدت توصیه می‌کنیم زیرا هم گرما را در داخل خانه حفظ کرده و هم از تأثیر هوای سرد بیرون جلوگیری می‌کند. به همین ترتیب، بسیار شکل‌پذیر است و به راحتی برای مناطق خاصی از خانه استفاده می‌شود. برای ساخت خانه‌های مدرن، هوشمند و کم مصرف، این نوع عایق فوم معمولاً در استاندارد است.

از دیگر ویژگی‌های فوم‌های مورد استفاده در بخش ساختمان می‌توان به عنوان فوم عایق صدا اشاره کرد. این فوم چگالی بالایی دارد و اغلب بین تخته گچ و دیوار قرار می‌گیرد و در داخل دیوارها برای کمک به کاهش سرو صدا استفاده می‌شود. برای مناطق مشترک بین ساختمان‌های مسکونی در آپارتمان‌ها استفاده می‌شود و سطح معینی از آن پوشش می‌دهد. استفاده از عایق صوتی در حال حاضر یک الزام قانونی برای توسعه ساختمان‌های نوساز و مدرن در سطح جهانی است.

انواع فوم‌های ساختمانی

در ساختمان‌سازی از فوم پلی یورتان به عنوان عایق استفاده می‌شود، به صورتیکه درزها و سوراخ‌ها را می‌پوشاند و محافظی بسیار با ارزش در مقابل نفوذ غیر قابل کنترل هوا، کوران هوا، رطوبت وارده به دیوارها و صدا می‌باشد.

  • فوم ضربه گیر لپ تاپی
  • فوم عایق بندی حرارتی
  • واشر فوم آب بندی
  • پادری فومی

بهترین فوم برای زیرسازی پارکت | فوم عایق حرارتی کف

فوم پارکت سایلنت (EVA) بهترین گزینه برای زیرسازی کفپوش پارکت و و لمینت می‌باشد زیرا نصب آن آسان است، مانع صوتی خوب و بسیار مقرون به صرفه است. از جمله ویژگی‌های این فوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر رطوبت: فوم EVA ضدآب بوده به همین دلیل به عنوان بهترین مانع در برابر رطوبت عمل می‌کند.
  • عایق گرما و سرما: سرما از کف زمین منتقل نشده و گرمای فضا را حفظ می‌کند.
  • انعطاف بالا: در زمان تغییرات دمایی و رطوبتی اجازه انبساط و انقباض به کفپوش را می‌دهد و از صدمه دیدن آنها جلوگیری می‌کند.
  • عایق صدا: صداهای بین طبقات که ناشی از راه رفتن و دویدن می‌باشد را منتقل نمی‌کند و از صدا دادن کفپوش در هنگام قدم زدن بر روی آنها جلوگیری می‌کند.