کفپوش ایروبیک، نگاهی حرفه‌ای به بایدهای هر باشگاه ایروبیک

کفپوش ایروبیک

در چند دهه اخیر با افزایش آگاهی مردم نسبت به مزایای سلامت و تناسب اندام، شاهد جنب‌وجوش فراوانی در گرایش آن‌ها به ورزش هستیم. همین قضیه دلیلی شده است تا طیف گسترده‌ای از ارائه محصولات و خدمات را ببینیم که با هدف ارتقای سلامت جسمانی و سبک زندگی سالم انجام می‌شود. انواع کفپوش کف سالن ورزشی از جمله کفپوش ایروبیک نیز از این دست به شمار می‌روند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تا سال 2019 بیش از 205000 باشگاه با بیش از 184.6 میلیون عضو (IHRSA) وجود داشته است. (منبع) البته این آمارِ افزایشی، به‌دلیل همه‌گیری تا سال 2023 کاهش داشته است؛ اما این دلیلی بر کاهش نیاز مردم به ورزش نیست. حال آنکه همه‌گیری نه‌تنها فعالیت‌های ورزشی را کم نکرد؛ بلکه باعث افزایش میزان آن در منازل و با روش آنلاین شد. اینجاست که نکته مهم‌تری ذهنمان را درگیر می‌کند. مردم از هر طریقی به‌دنبال راهی برای سلامت‌ ماندن هستند؛ بنابراین عادی خواهد بود اگر ایمنی در حین ورزش مهم‌ترین دلیل برای انتخاب یک باشگاه شود.

با این پیش‌زمینه، صاحبان مشاغلی چون باشگاه‌داران هستند که در ارائه کیفیت خدمات نقشی اساسی دارند. همچنین هر باشگاه‌داری باید از تجهیزات افزاینده امنیت و کیفیت بداند. بنابراین چه از علاقه‌مندان به تناسب اندام، چه از دست‌اندرکاران این صنعت و چه صرفا کنجکاو درباره آخرین پیشرفت‌ها در این حوزه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه با ما همراه شوید. این مقاله دیدگاهی جامع از آخرین تجهیزات مهم ورزشی، چون کفپوش ایروبیک ارائه می‌دهد.

معرفی انواع کفپوش

چرا به کفپوش سالن ایروبیک نیاز داریم؟

ایروبیک موجب افزایش متابولیسم و سوخت‌‎وساز بدن می‌شود. این گزینه باعث گرایش افراد مختلفی به چنین حوزه‌ای از ورزش شده است؛ ولی واضح است که هر فعالیتی نیازهای خاص خود را نیز طلب می‌کند. طبق قانونی نانوشته، اگر با ورزش به‌دنبال سلامتی هستیم، پس ایمنی حین انجام فعالیت‌های ورزشی از جمله واجباتی است که نبودنش اصل قضیه را زیر سوال می‌برد.

این کاملا عادی است که همه ورزشکاران حین انجام تمرینات ایروبیک عرق کنند، روی زمین بخوابند یا حتی تمریناتی چون درازنشست را در همین شرایط انجام دهند. اینجاست که به پوششی مناسب برای سطح زمین نیاز خواهیم داشت.

کفپوش ایروبیک چیست؟

کفپوش‌ها پوششی برای سطح زمین هستند؛ اما نکته فقط همین نیست. آن‌ها با توجه به نیاز افراد و فعالیت‌هایشان قابلیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. کفپوش ایروبیک نیز یکی از انواع کفپوش کف سالن ورزشی به شمار می‌رود که می‌تواند نیازهای زیر را برطرف کند:

  • مقاوم در برابر ریزش آب و عرق
  • تمیزکردن آسان
  • دارای سطحی مقاوم، ارتجاعی و ضربه‌پذیربودن
  • ضدضربه
  • محافظت از مفاصل ورزشکار
  • جلوگیری از لیزخوردن
  • تراکم و برگشت‌پذیری مطلوب
  • دارای نرمی متناسب با نیاز ورزشکار برای انجام تمرین
  • سبکی
  • داراری قابلیت حمل
  • مقاوم در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و حلال‌ها
  • مقاوم به تغییر دما، رنگ و تغییر سایز

با وجود چنین قابلیت‌هایی از کفپوش سالن ایروبیک کاملا عادی خواهد بود اگر به مزایای زیر برسیم:

  • عایق خوبی در برابر گرما و سرماست.
  • صدمات ناشی از زمین‌خوردن مانند خراشیدگی و شکستگی تاحد فراوانی کاهش پیدا می‌کند.
  • مقاومت و استحکام خوب آن کمک می‌کند تا برای زمان بیشتری با همان کیفیت اولیه کارآیی داشته باشد.
  • تعمیر و نگهداری آسانی دارد. مثلا در زمان تعمیر کافیست فقط محدوده مورد نظر را تعویض کنید که در کاهش هزینه‌ها هم تاثیر فراوانی دارد.
  • از رفلاکس نور به چشم ورزشکاران جلوگیری می‌کند و در کیفیت نهایی تمرین‌ها موثر است.
  • با استفاده از این انواع هزینه‌های کمی را برای نصب باید اختصاص دهید. حذف هزینه خرید چسب (در برخی انواع) یا حذف هزینه زیرسازی، از این دست موارد است.
  • نظافت این محصولات بسیار آسان است و با وجود استحکامی که ذکر کردیم، قابلیت شستشوی مداوم دارد.
  • مسلما هیچ کس دوست ندارد که در زمان ورزش روی سطح سرد تمرین کند. با کاربرد کفپوش ایروبیک، این دما متناسب خواهد بود.
  • کفپوش ایروبیک می‌تواند امنیت ورزشکاران را تامین کند.
  • کفپوش ایروبیکِ مناسب، میزان تعادل ورزشکاران را در حین تمرین افزایش می‌دهد. در واقع نرمی یا سفتی بیش از حد آسیب‌زاست و اندازه این قابلیت‌ها باید در حد تعادل رعایت شود.
  • سطح صاف و ضخامت مناسب کفپوش ایروبیک باعث می‌شود تا اسباب ایجاد امنیت بیشتر فراهم شود. در این صورت احتمال افتادن کم می‌شود و از طرف دیگر فشار حاصل از حرکات روی سطح، به اندام‌های مختلف آسیب نمی‌رساند.
  • با وجود کفپوش ایروبیک استاندارد و شستشوی منظم، از رشد میکروب و باکتری هم جلوگیری می‌شود.
تجهیزات ورزشی

انواع کفپوش سالن ایروبیک

1. کفپوش وینیل

کفپوش وینیل از نوعی ماده پلاستیکی به نام پلی وینیل کلراید استفاده می‌شود. این ماده مقاومت و انعطاف خوبی دارد و از سه لایه ضد UV، محافظ کفپوش و PVC تشکیل می‌شود. بسیاری از سالن‌های ورزشی با این نوع کفپوش (کفپوش تایل مشبک) پوشیده می‌شوند.

وینیل در برابر تغییرات دمایی، گرما و رطوبت مقاوم است. همچنین با توجه به لایه‌های تشکیل‌دهنده، در برابر اشعه UV هم مقاومت دارد؛ با این اوصاف حتی در فضای باز نیز استفاده می‌شود. این محصول معمولا در ابعاد مربعی تولید و به‌صورت پازلی هم نصب می‌شود. این گروه را بر اساس ابعاد، جنس، ساختار و رنگ و طرح به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌کنند.

2. کفپوش لاستیکی

از بهترین انواع کفپوش ورزشی ایروبیک می‌توانیم به کفپوش لاستیکی اشاره کنیم. قابلیت‌های این نوع کفپوش ایروبیک باعث می‌شود تا از آن در سالن‌های یوگا و بدنسازی نیز استفاده شود. این گروه ترکیبی از گلوله‌های کوچک لاستیک و چسب هستند. گلوله‌های لاستیک را از خردکردن لاستیک‌های فرسوده تهیه می‌کنند. این گلوله‌ها دو جنس دارند:

  1. گرانول لاستیکی SBR: مواد اولیه ارزان‌قیمتی دارند که باعث می‌شود آن‌ها را در صدر لیست محصولات پرمصرف و پرکاربرد قرار دهیم.
  2. گرانول لاستیکی EPDM: لاستیکی مصنوعی که مقاومت خوبی در برابر عوامل محیطی دارد. چنین ویژگی خاصی باعث می‌شود تا برای مواردی چون کفپوش‌ها به کار بیاید.

کفپوش‌های لاستیکی گرانولی را می‌توانیم به انواع زیر تقسیم کنیم:

  1. کفپوش گرانولی پازلی که به‌دلیل شکل مربعی، حمل‌ونقل آسانی دارد. جدای انتقال آسان به محل مد نظر، نصب آن نیز بسیار راحت است و قطعات بدون چسب به هم وصل می‌شوند‌. این محصول هم با توجه به ویژگی‌ها در مهدکودک، باشگاه‌های بدنسازی، ورزشی و فضای بسته کاربرد دارد.
  2. کفپوش گرانولی پایه‌دار (شانه تخم‌مرغی) نوعی از کفپوش کف سالن ورزشی است که با وجود پایه‌هایی، مقداری بالاتر از سطح قرار می‌گیرند. از آن جهت که برای پارک‌ها کاربرد دارند، به‌نام کفپوش پارکی هم شهرت دارند. ضخامتشان نسبت به انواع ساده بیشتر است و باید با چسب متصل شوند.
  3. کفپوش گرانولی رولی برای مکان‌هایی با مساحت وسیع مناسب هستند. این انواع به‌دلیل ساختار رولی نصب سخت‌تری دارند؛ ولی برششان با توجه به اندازه مکان آسان است. از این انواع برای زیرسازی فضاهای ورزشی مثل پیست دومیدانی و زمین تنیس یا کفپوش سالن‌هایی مانند والیبال، هندبال و بسکتبال استفاده می‌شود.

3. کفپوش تاتامی ایروبیک

کفپوش تاتامی ایروبیک را می‌توانیم از انواع کارآمدی بدانیم که در باشگاه‌ها استفاده فراوانی دارند. کفپوش تاتامی ایروبیک از ترکیب فوم پلی اتیلن PE و  فوم‌ ضد آب EVA با درصدی مشخص ساخته می‌شود. نتیجه نهایی چنین ترکیبی، محصولی نرم و انعطاف‌پذیر خواهد بود که با توجه به ویژگی‌های خاصش در موارد مختلفی کاربرد دارد.

قابلیت شستشو و قابلیت ارتجاع از بارزترین ویژگی‌‌های آن است و کمک می‌دهد تا ورزشکاران در معرض آسیب کمتری قرار بگیرند. این قضیه برای باشگاه‌ها که هم به‌سرعت آلوده می‌شوند و هم افتادن افراد در آن‌ها عادی است، به‌مراتب ارزش فراوانی دارد. میزان ضخامت تاتامی ایروبیک بر اساس نوع کاربرد محاسبه می‌شود و معمولا از ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر متغیر است. ابعاد، رنگ و کیفیت نیز با توجه نوع ورزش، بزرگی سالن و عوامل دخیل دیگر قابلیت انتخاب دارد.

سریع‌ترین راه خرید عمده کفپوش باشگاه ایروبیک

نمی‌توانیم کتمان کنیم که مشغله‌های روزمره گاهی تمام وقت ما را به خود اختصاص می‌دهند. این قضیه حتی در برخی مواقع منجر به نتایج ناخواسته می‌شود و تمام تلاش ما و همکارانمان را هدر می‌دهد. ما می‌توانیم روش‌های مختلفی برای رفع چنین مشکلاتی پیشنهاد دهیم. از جمله این موارد سپردن برخی امور به افراد متخصص است و شرکت «فومیران» چنین ویژگی مهمی را دارد.

شرکت «فومیران» بزرگ‌ترین مرکز پخش عمده کفپوش و دیگر محصولات فومی است. این شرکت محصولات خود را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که مخاطبان فومیران همواره از همکاری با آن احساس امنیت داشته‌اند. از جمله خدماتی که در کنار این مرکز فروش می‌توانید به دست آورید، موارد زیر را می‌توانیم مثال بزنیم:

  1. «فومیران» کیفیت مناسبی در اختیارتان می‌گذارد و در کنار آن دغدغه‌ای بابت تحویل محصولات نامناسب ندارید.
  2. نرخ محصولات مختلف در این شرکت با میزان کیفیت آن رابطه‌ای مستقیم دارد. این بدان معناست که هیچ محصولی نرخی بیش از حد انتظار نخواهد داشت.
  3. «فومیران» از مراکز فروشی است که به‌صورت آنلاین نیز خدمات خود را ارائه می‌دهد. این امر در افزایش خدمات این عمده‌فروشی تاثیر به‌سزایی دارد. دردسترس‌بودن نمونه‌ها در هر ساعت از شبانه‌روز، امکان بررسی و مقایسه محصولات و حتی گرفتن مشاوره از متخصصین مجرب از جمله ویژگی‌های خاص چنین مرکزی است.
  4. وجود تنوع در محصولات فومی این شرکت و امکان سفارش محصولاتی با ویژگی‌های دلخواه کمک می‌کند تا با توجه به نیاز خود محصولی را سفارش دهید.
  5. اما مهم‌تر از همه «فومیران» از عمده‌فروشان محصولات فومی است. این ویژگی کمک می‌کند تا بی‌واسطه و با پرداخت قیمت کمتری نسبت به نرخ واقعی بتوانید انواع کفپوش تاتامی رول، کفپوش تاتامی مهدکودک، کفپوش تاتامی اتاق کودک، کفپوش تاتامی طرح پارکت و کفپوش تاتامی باشگاه ورزشی را تهیه کنید.

کارخانه تاتامی

مخلص کلام

ورزش و برنامه‌ریزی برای داشتن زندگی سالم از جمله اهداف اصلی تمام مردم شده است. به همین دلیل است که دست‌اندرکاران در چنین حوزه‌ای باید برای برآوردن نیاز ورزشکاران تلاش کنند. همین طرز تفکر است که باعث می‌شود برخی از حد نهایی موفقیت نیز گذر کنند. از جمله استانداردهای لازم برای باشگاه‌ها، انتخاب کفپوش کف سالن ورزشی مناسب با خدماتی است که هر باشگاه ارائه می‌دهد. کفپوش ایروبیک از جمله این موارد است که می‌توانید از مرکز فروش عمده «فومیران» با شرایط بهتری تهیه کنید.

چکیده‌ای از این مطلب

  • کفپوش ایروبیکِ مناسب، میزان تعادل ورزشکاران را در حین تمرین افزایش می‌دهد. در واقع نرمی یا سفتی بیش از حد آسیب‌زاست و اندازه این قابلیت‌ها باید در حد تعادل رعایت شود.
  • با وجود کفپوش ایروبیک استاندارد و شستشوی منظم، از رشد میکروب و باکتری هم جلوگیری می‌شود.
  • کفپوش تاتامی ایروبیک از ترکیب فوم پلی اتیلن PE و  فوم‌ ضد آب EVA با درصدی مشخص ساخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.