همه چیز درباره فوم پلی اتیلن

انواع فوم چیست؟

با کمی دقت، فوم پلی اتیلن را همه جا از مبلمان و تشک گرفته تا تجهیزات شنا و دیوارکوب‌ها و از اسباب‌بازی‌ها گرفته تا بسیاری تجهیزات دیگر، می‌بینیم. این ماده حتی برای بسته‌بندی محصولات و محافظت از انواع آسیب‌ها (در ساختمان‌های در حال ساخت) هم به کار می‌رود. با این اوصاف بد نیست حتی اگر فکر می‌کنید فوم پلی اتیلن به شما ارتباطی ندارد، از آن بیشتر بدانید. در حال حاضر فوم پلی اتیلن کاربردهای فراوانی دارد؛ ولی بسیاری به‌خاطر نداشتن آگاهی از ویژگی‌های آن و موارد استفاده‌اش، از محصولات گران‌تر با کارآیی کمتر بهره می‌برند.

طبق آمار بازار جهانی فوم پلی اتیلن در سال 2022 به ارزشی در حدود 3.85 میلیارد دلار رسید. همچنین انتظار می‌رود این بازار با نرخ رشد مرکب سالانه 6.13 درصد، در بین سال‌های 2023 تا 2028 رشد کند و تا سال 2028 به نزدیک به 5.47 میلیارد دلار برسد. (منبع) می‌بینیم که با وجود بالارفتن استانداردهای سطح زندگی مردم، کاربرد چنین محصولی در سطح جهانی ارزش یافته است.

به همین دلیل است که عقیده داریم، چه از فوم پلی اتیلن استفاده می‌کنید و چه آن را اصلا نمی‌شناسید، از ویژگی‌ها و کاربردهایش بیشتر بدانید. با چنین نیتی در ادامه فوم پلی اتیلن و انواع مختلف آن را بررسی می‌کنیم. چه بسا با شناخت این محصول در پایان مقاله راهکارهای خوبی برای مشکلات مختلف بیابید که هیجان‌زده‌تان کند.

فوم در صنایع بسته‌بندی چه کاربردی دارد؟

فوم پلی اتیلن چیست؟

فوم پلی اتیلن از ترکیب پلی اتیلن فشرده و حباب‌های بسیار ریز هوا تهیه می‌شود. این محصول یکی از انواع فومی است که در خانواده فوم‎هایی چون فوم پلی یورتان، فوم پلی استایرن(یونولیت)، فوم لاتکس، فوم PVC و فوم اپوکسی قرار می‌گیرد. فوم پلی اتیلن با داشتن خاصیت تراکم سلولی، ویژگی‌های خاصی چون موارد زیر را نشان می‌دهد:

  • دارای بافتی با سفتی کنترل‌شده
  • مقاوم به مواد شیمیایی (اکسیژن، اسیدهای رقیق و حلال‌ها)
  • رنگ‌پذیری خوب
  • انعطاف‌پذیر
  • امکان تولید در تنوع فراوان
  • سازگار با پوست
  • نداشتن قابلیت انتقال دما (عایق حرارت و سرما)
  • قیمت مناسب
  • ضدرطوبت و مقاوم در برابر نفوذ آب
  • سبکی
  • جذب شوک و لرزش
  • قابلیت چسبندگی مطلوب
  • پاکیزه‌بودن و نداشتن قابلیت آلودگی
  • راندمان بالای ایزولاسیون
  • کیفیت و دوام مطلوب
  • خاصیت ضدآب‌بودن
  • خاصیت ضدمیکروب و عوامل باکتریایی‌بودن
  • جذب‌نکردن گرد و غبار
  • مقاومت شیمیایی مطلوب
  • قیمت مناسب
  • سهولت حمل‌ونقل و نصب
  • نداشتن قابلیت آلوده‌سازی محیط زیست

این موارد دلایل خوبی دستمان می‎‌دهند تا از آن به‌عنوان بهترین ایزولاسیون و عایق برودتی، حرارتی، رطوبتی و صدا استفاده کنیم. در واقع با عایقی طرف هستیم که از مشتقات نفتی  تشکیل می‌شود و دارای حباب‌های فشرده هواست تا جایی که می‌تواند روی آب شناور بماند. به همین دلیل است که انواع کاربردهای زیر برای این محصول یافت می‌شود:

  • انواع عایق حرارتی یخچال و کانال کولر
  • انواع عایق صوتی
  • انواع عایق رطوبتی
  • انواع عایق وسایل الکتریکی
  • ضربه‌گیرها
  • محافظ‌ها

همچنین کاربرد در:

انواع فوم پلی اتیلن

با توجه به این حجم از کاربری به نظر می‌رسد که فوم پلی اتیلن، خود نیز از تنوع خوبی برخوردار است. به‌عبارت دیگر با توجه به نوع کاربرد، به ساختارهای مختلفی از این محصول نیاز داریم تا بتوانیم با توجه به نیاز در شرایط مختلف استفاده کنیم. این انواع عبارت هستند از موارد زیر:

1. فوم پلی اتیلن رولی

فوم پلی اتیلن رولی که به‌صورت رول ارائه می‌شود را در بازار می‌توانید با ضخامت‌های 1 تا 35 میلی‌متر و در عرض‌ها و طول‌های مختلف بیابید. این محصول با یا بدون روکش آلومینیوم و در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود. همچنین با توجه به چگالی در صنایع بسته‌بندی و عایق‌کاری کاربرد دارد. این قضایا تاثیر فراوانی بر قیمت نهایی چنین محصولاتی می‌گذارد.

2. فوم پلی اتیلن لوله‌ای

فوم پلی اتیلن لوله‌ای را در سازه‌های مختلف به‌عنوان عایق حرارتی استفاده می‌کنند. با وجود این نوع فوم میزان اتلاف گرما و سرما در لوله های آب گرم و سرد کاهش پیدا می‌کند. آن‌ها با ظاهری کاملا شبیه به لوله تولید می‌شوند و قابلیت استفاده در بازه دمایی بین 35- تا 90+ را دارند. همچنین این محصولات در قطرها، طول‌ها و رنگ‌های مختلفی به بازار می‌رسند و نسبت به انواع دیگر از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند. البته قیمتشان بسته به اندازه و قطر متفاوت است.

این انواع را می‌توانیم در عایق‌کاری لوله‌های آب گرم‌وسرد، لوله‌های تاسیساتی و جلوگیری از یخ‌زدن و زنگ‌زدنشان، محافظت از لوله‌های آب در برابر ضربه و بسیاری کاربردهای دیگر در صنعت ساختمان‌سازی ببینیم.

3. فوم پلی اتیلن تخته‌ای

فوم پلی اتیلن تخته‌ای (ورقه‌ای) را در بازار با ضخامت‌هایی حدود 2 تا 15 سانتی‌متر، طول 2 و عرض 1 متر می‌بینیم. این گروه از وزن کم و سطح صاف و یکنواختی برخوردار هستند. قطر 4 و 10 سانتی‌متر در بین آن‌ها انواعی پرفروش به شمار می‌روند و در کل قابلیت برش آسانی دارند. با وجود ساختار تخته‌ای از آن‌ها در تشک‌های طبی و ورزشی، تشک‌های مبل، صنایع خودروسازی، بسته‌بندی انواع محصولات و حتی کف‌پوش‌های مختلف (کف‌پوش پارک‌ها و زمین بازی کودکان) استفاده می‌شود.

4. فوم پلی اتیلن کراسلینگ (فوم پلی اتیلن فشرده)

فوم پلی اتیلن کراسلینگ نیز فوم پلی اتیلن فشرده‌ای با ظاهر ورقه‌ایست. رنگ‌بندی متنوع، دوام عالی، خاصیت ضدآب و مقاومت در برابر مواد شوینده، به‌طور قوی در آن وجود دارد.  و کاربرد در موارد زیر از جمله استفاده‌های فراوانش هستند:

  • صنایع خودروسازی، کشتی‌سازی و نظامی
  • در ساخت برخی از تجهیزات پزشکی و بهداشتی
  • برای ساخت لوازم بازی و سرگرمی
  • درزبندی در، پنجره و حتی کانال کولر
  • برای تولید انواع کفپوش‌های ورزشی
  • در ساخت تشک‌های طبی و ورزشی
  • در تولید کوله‌پشتی و کلاه ایمنی
  • برای ساخت کیف وکفش
انواع فوم چیست؟

5. فوم پلی اتیلن متالایز (فوم پلی اتیلن با روکش آلومینیوم یا فوم پلی اتیلن فویل‌دار)

فوم پلی اتیلن متالایز دارای روکشی آلومینیومی از جنس عایق فلز است که باعث می‌شود مقاومت خوبی دربرابر رطوبت پیدا کند. این محصول با توجه به سفارش، در ضخامت‌ها، طول‌ها، عرض‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود.

در کنار کاربرد به‌عنوان محافظ و ضربه‌گیر، عایق‌کاری کف ساختمان و ساختمان‌سازی، عایق‌کاری زیر سقف سوله‌ها، کاربرد در صنایع تزیینی و بسته‌بندی هم از کاربردهای آن است.

6. فوم پلی اتیلن چسبی (فوم پلی اتیلن پشت‌چسب‌دار)

فوم پلی اتیلن چسبی خود از انواع مختلفی چون موارد زیر تشکیل می‌شود:

EPDM: فوم EPDM برگشت‌ناپذیری و خاصیت عایق‌بودن این نوع فوم عالیست, به همین جهت از آن در صنعت خودروسازی به‌وفور استفاده می‌شود. با کاربرد این فوم نه‎ تنها ضربه‌ها به‌خوبی خنثی می‌شوند؛ بلکه پوشش درزها نیز با کیفیت مطلوبی انجام می‌گیرد.

EVA: فوم EVA قیمت مناسب این محصول از بهترین ویژگی‌هایش به شمار می‌رود. EVA  به‌صورت «یک‌رو چسب‌دار» یا «دورو چسب‌دار» هم امکان تولید دارد. به این گزینه‌ها اگر طول عمر بالا و همچنین وجود تنوع محصول فراوان آن را اضافه کنیم، متوجه خواهید شد که چقدر می‌تواند در صنایع مختلف کاربری پیدا کند.

شایان ذکر است که فوم پلی اتیلن پشت‌چسب‌دار از نفوذ آب به داخل بسته‎‌بندی‌ها جلوگیری می‌کند. البته قیمت آن با توجه به نوع چسب به‌کاررفته و کیفیت محصول متغیر خواهد بود. همچنین کاربرد به‌عنوان عایق صوتی، عایق ضربات، عایق در برابر نفوذ آب و گردوغبار و در نهایت خط‌وخش از مهم‌ترین موارد استفاده آن است.

7. فوم پلی اتیلن میله‌ای

این محصول بسیار شبیه فوم پلی تیلن لوله‌ای است؛ به‌طوری که گاهی آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند. این دو محصول در توپر و توخالی‌بودن تفاوت دارند و انواع میله‌ای خلاف لوله‌ای‌ها توپر هستند. این محصول در قطرها و طول‌های مختلف و به‌صورت شاخه‌ای عرضه می‌شود. در نهایت باید بگوییم که رد پای فوم پلی اتیلن میله‌ای را می‌توانیم در صنایع ساخت‌وساز، تجهیزات شنا، درزگیرها، صنایع مرغ‌داری، و بسیاری موارد دیگر ببینیم.

فوم در صنایع خودروسازی چه کاربردی دارد؟

تفاوت فوم پلی اتیلن با فوم دانسیته پایین چیست؟

برای درک بهتر این موضوع بد نیست از دانسیته (چگالی) و مفهومش بیشتر بدانیم.

دانسیته چیست و چه مفهومی دارد؟

به مقدارِ جرم در واحد حجم ماده، دانسیته می‌گویند. به‌عبارت دیگر دانسیته نشان می‌دهد که فضای بین اجزای تشکیل‌دهنده در جسم چقدر است. دانسیته را با علامت اختصاری p می‌شناسیم و در واقع همان چگالی است. با این تعریف هرچه جسمی سنگین‌تر، جرم و در نتیجه دانسیته آن نیز بیشتر است. مسلما دانسیته بالاتر هم نشان از مقاومت و استحکام بیشتر خواهد داشت. با آگاهی از این گزینه میزان مقاومت و استحکام مصالح مشخص می‌شود.

از دانسیته برای چه مواردی استفاده می‌کنیم؟

با مثالی می‌توانیم به اهمیت استفاده از این مقدار پی ببریم. عایق‌هایی را در نظر بگیرید که دانسیته بالایی دارند. میزان فشردگی بیشتر یا کمتر، از آن‌ها عایق متفاوتی برای گرما و صوت می‌سازد. مثلا چگالی بیشتر در این عایق خبر از مقاومت و غیرقابل‌نفوذبودن آن دارد. چنین محصولی با گذشت زمان همچنان کیفیت و مقاومت خود را دارد و مانند محصولی نو خواهد بود. حال سوال این است که آیا دانسیته بیشتر نشان از برتری محصول دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که انتخاب میزان دانسیته با توجه به نوع کاربرد محصول انجام می‌شود. دانسیته‌های مختلف به شما می‌گویند که مثلا اگر قصد خرید فومی به‌عنوان عایق حرارتی یا برودتی دارید، باید چگالی متفاوتی انتخاب کنید. این چگالی کلا فرق دارد نسبت به زمانی که برای بسته‌بندی‌ها فوم تهیه می‌کنید. با این اوصاف دانسیته فقط عاملی برای تشخیص این است که شما از هر محصول برای چه مواردی و با چه اهدافی می‌توانید بهره ببرید.

 

پیشنهاد ما به شما، این مطلب را از دست ندهید: لاستیک کلروپرن یا نئوپرن چیست؟

فوم دانسیته پایین چیست؟

فوم دانسیته پایین که با نام‌های TVRG و LDPE هم شهرت دارد، به‌خاطر ویژگی‌های خاصش، در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این محصول کاملا اقتصادی و به‌صرفه است و معمولا دانسیته‌ای بین 20 الی 30 دارد.  همین دانسیته پایین باعث می‌شود تا قیمت نهایی تولید کاهش پیدا کند و در جایگاه انتخابی ارزان توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

فوم پلی اتیلن چه دانسیته‌ای دارد؟

فوم‌های پلی اتیلن در کل نسبت به انواع فوم دانسیته پایین، دانسیته بیشتری دارند. البته در بین فوم‌های پلی اتیلن نیز می‌توانیم چگالی و میزان فشردگی مختلفی را ببینیم که خود عاملی برای طبقه‌بندی آن‌هاست. بر این اساس فوم‌های پلی اتیلن را به موارد زیر می‌توانیم تقسیم کنیم:

  • فوم پلی اتیلن HDPE با دانسیته بالا

پلی اتیلن HDPE مولکول‌هایی با فاصله کم هستند که با نیروی فراوانی به هم متصل شده‌اند. آن‌ها با زنجیره‌های پلیمری خطی تولید می‌شوند و از دوام، انعطاف‌پذیری و مقاومت مطلوبی برخوردارند. طول عمر این پلی اتیلن بسیار خوب است و از  50 تا 100 سال عمر می‌کند. اختصار HDPE هم مخفف High Density Polyethylene است و مفهوم پلی اتیلن با چگالی بالا را نشان می‌دهد. از کاربردهای چنین محصولی می‌توانیم به عایق‌هایی اشاره کنیم که برای جلوگیری از ترکیدگی لوله‌ها و نشت آن‌ها به کار می‌روند.

  • فوم پلی اتیلن LDPE با دانسیته پایین

فوم‌های پلی اتیلن با دانسیته پایین را با نام اختصاری LDPE نشان می‌دهیم. این اختصار مخفف low density polyethylene است و همان مفهوم پلی اتیلن با چگالی پایین را انتقال می‌دهد. این پلیمرها از ساختاری انشعابی با شاخه‌های بلند و کوتاه تشکیل می‌شوند که در ایجاد فاصله بین زنجیره‌های پلیمر تاثیر دارد. همچنین این گروه در مقایسه با انواع HDPE  از نیروی بین مولکولی کمتری برخوردارند که باعث استحکام کششی کمترشان می‌شود. جالب است بدانید که این فوم پلی اتیلن اولین بار در جایگاه عایق کابل‌های رادار استفاده شد. در حال حاضر، از موارد استفاده LDPE  می‌توانیم به بسته‌بندی محصولات کوچک و ظریف اشاره کنیم.

  • پلی اتیلن سبک خطی LLDPE

پلی اتیلن سبک خطی LLDPE، اختصاری از  Linear Low Density Polyethyleneاست و یک ساختار زنجیره اصلی خطی با شاخه‌های غیر یکسان فراوان دارد. از کاربردهای آن می‌توانیم به استفاده برای تولید مواد بسته‌بندی به‌خصوص برای تولید کیسه‌ها و ورق‌ها به‌صورت فیلمی اشاره کنیم.

  • پلی اتیلن با وزن مولکولی بالا UHMWPE

این پلی اتیلن دارای وزن مولکولی تقریبی (چیزی حدود 10 برابر) بیشتر از پلی اتیلن سنگین HDPE است. نام اختصاری این محصول از روی عنوان ultra-high-molecular-weight-polyethylene تعیین شده است. خواص مکانیکی مختلفی مانند مقاومت سایشی عالی، مقاومت بیشتر در برابر ضربه و ضریب اصطکاک پایین دارد که آن را برای کاربردهای فراوانی برتری می‌دهد. همچنین مقاومتش در برابر خوردگی عالی است؛ به‌طوری که حتی در دمای بالا هم در برابر بسیاری از حلال‌ها مقاومت می‌کند. از این محصول برای موارد مختلف از جمله موقعیت‌هایی که نیاز به مقاومت بالا داریم مانند ظروف یا تجهیزات مقاوم به سایش استفاده می‌شود.

  • پلی اتیلن شبکه‌ای PEX (XLPE)

پلی اتیلن سنگین شبکه‌ای PEX برای کارکردهای حساس طراحی شده است. می‌توانیم بگوییم که از پرمصرف‌ترین انواع پلی اتیلن است و در تولید لوله‌های چند لایه استفاده می‌شود.

دانسیته انواع فوم‌های پلی اتیلن چقدر است؟

با توجه به مواردی که ذکر کردیم اکنون بد نیست بدانید که انواع اشکال فوم پلی اتیلن با ضخامت و دانسیته متفاوتی وارد بازار می‌شوند. این دانسیته‌ها عبارتند از:

  • فوم پلی اتیلن رولی: دانسیته 20 تا 25 کیلوگرم بر متر مکعب
  • فوم پلی اتیلن لوله‌ای: دانسیته 25 کیلوگرم بر متر مکعب
  • فوم پلی اتیلن تخته‌ای (ورقه‌ای): دانسیته 20 تا 30 کیلوگرم بر متر مکعب
  • فوم پلی اتیلن کراس‌لینک (فوم پلی اتیلن فشرده): دانسیته 35 تا 200 کیلوگرم بر متر مکعب
  • فوم پلی اتیلن متالایز: معمولا دانسیته 20 تا 30 کیلوگرم بر متر مکعب
  • فوم پلی اتیلن چسبی: معمولا دانسیته 20 تا 30 کیلوگرم بر متر مکعب
  • فوم پلی اتیلن میله‌ای معمولا دانسیته 20 تا 30 کیلوگرم بر متر مکعب

آسان‌ترین راه برای انتخاب فوم پلی اتیلن

با توجه به مواردی که درباره فوم پلی اتیلن گفتیم، اکنون با دید بازتری می‌توانید از آن برای موارد مختلف بهره ببرید. البته واقعیت این است که با وجود این اطلاعات، همچنان نکات ریز فراوانی وجود دارد که باید برای دانستش زمان بگذارید. جدای از این موارد گاهی مشغله‌های روزمره ما را از بررسی دقیق‌تر اوضاع دور می‌کند. با این اوصاف فقط انتخاب مرکز فروشی مطمئن است که می‌تواند گره کار را باز کند.

مراکز فروش عمده‌ای چون «فومیران» با وجود اطلاعات‌رسانی از محصولات مختلف فومی و ارتباط‌گیری آنلاین نقش مهمی در انتخابی مطمئن، سریع، برتر و بدون نقص دارند. چنین مرکزی نه‌تنها از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات بهره می‌برد؛ بلکه با حضور افراد متخصص، به کمک مخاطبان خود می‌رود. این قضیه تا حدی برای بافوم اهمیت دارد که حتی از مشاوره‌های رایگان برای ارتقا سطح خدمات‌رسانی خود بهره می‌برد.

با این اوصاف اگر شما هم قصد دارید که در خرید عمده محصولات فومی، با اطمینان گام بردارید، چنین مرکزی را در صدر لیست خود بگذارید.

مخلص کلام

در طول این مبحث عنوان کردیم که فوم‌ محصولات کارآمدی برای رفع نقایص موجود در صنایع گوناگون هستند. با شناخت این محصولات می‌توانید از کاربردهای چنین محصولاتی مطلع شوید و اوضاع را به نفع خود پیش ببرید. از جمله این انواع فوم پلی اتیلن است.

مهم‌ترین نکته در استفاده از این فوم شناخت انواع گوناگون و بررسی دانسیته آن‌هاست. این قضیه در حدی مهم است که خرید فومی با دانسیته نامناسب، منجر به ناکارآمدی آن می‌شود. در پایان هم از حساسیت طی مراحل مختلف و استفاده از مراکز مطمئنی صحبت کردیم که خدماتی عالی ارائه می‌دهند. امیدواریم در نهایت توانسته باشیم ذهنیت شما را برای انتخابی اصولی آماده کنیم.

چکیده‌ای از این مطلب

  • فوم پلی اتیلن رولی که به‌صورت رول ارائه می‌شود را در بازار می‌توانید با ضخامت‌های 1 تا 35 میلی‌متر و در عرض‌ها و طول‌های مختلف بیابید.
  • فوم پلی اتیلن از ترکیب پلی اتیلن فشرده و حباب‌های بسیار ریز هوا تهیه می‌شود. 
  • فوم‌های پلی اتیلن با دانسیته پایین را با نام اختصاری LDPE نشان می‌دهیم. این اختصار مخفف low density polyethylene است و همان مفهوم پلی اتیلن با چگالی پایین را انتقال می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.