لاستیک کلروپرن یا نئوپرن چیست؟

ورق فوم چیست؟

لاستیک کلروپرن یا نئوپرن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

(Neoprene) یا chloroprene که به‌اختصار CR نیز نامیده می‌شود در سال 1930 توسط شرکت DuPont ایجاد شد. نئوپرن یا پلی کلروپرن یک لاستیک مصنوعی است. انواع نئوپرن از پلی کلروپرن، نام فرمول شیمیایی نئوپرن، تشکیل شده‌اند. پلی‌کلروپرن یا نئوپرن پلیمری از کلروپرن است، نئوپرن را گاهی با نام شیمیایی خود، کلروپرن (CR) می‌شناسند. به همین دلیل است که نئوپرن با نام‌های الاستیک کلروپرن، لاستیک کلروپرنCR، مواد لاستیکی CR و ترکیب کلروپرن نیز شناخته شده‌اند.

در انواع نرم و سخت موجود هستند، این فرآیند نئوپرن را در برابر آب، تغییرات دما، حلال‌ها و روغن بسیار مقاوم می‌کند دوام و مقاومت آن باعث می‌شود که آن را از سایر مواد متمایز کند. علاوه بر این، نئوپرن نرم و انعطاف‌پذیر است و آن را به ماده‌ای کاربردی برای صنایع بسته‌بندی، پزشکی و صنایع ورزشی و واشر سازی تبدیل می‌کند.

کاربرد فوم در صنایع

فوم لاستیکی نئوپرن چیست؟

فوم نئوپرن یکی از اشکال اصلی نئوپرن است. فوم نئوپرن دارای حفره‌های گازی در سراسر سطح آن است که ساختاری اسفنجی یا فوم مانند به آن می‌دهد. به همین دلیل است که فوم نئوپرن به نئوپرن اسفنجی نیز معروف است. این اصطلاحات قابل‌ تعویض هستند و به یک ماده اشاره می‌کنند.

انواع مختلف فوم نئوپرن، فوم نئوپرن سلول باز و فوم لاستیکی نئوپرن سلول بسته می‌باشند. این نوع فوم های نئوپرن به طور قابل‌توجهی متفاوت هستند و تفاوت آنها در کاربردهایی است که هر کدام برای آنها مناسب‌تر است.

تفاوت فوم نئوپرن سلول باز و فوم نئوپرن سلول بسته

هر دوی این مواد دارای مجموعه‌ای از مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند، تنها تفاوت بین فوم نئوپرن سلول باز و سلول بسته به عامل فوم کننده شیمیایی آنهاست، عامل فوم کننده برای ایجاد حباب‌های گاز در داخل لاستیک در مراحل پخت عمل می‌کند. فوم نئوپرن سلول باز پر از سلول‌هایی است که کاملاً کپسولی نشده‌اند. به‌عبارت‌دیگر سلول‌ها به یکدیگر راه دارند. این باعث می‌شود که فوم به یک ماده نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر تبدیل شود.

فوم نئوپرن سلول بسته از سلول‌هایی تشکیل شده است که همان‌طور که از نامش پیداست کاملاً بسته هستند. سلول‌ها به هم فشرده می‌شوند، بنابراین هوا و رطوبت نمی‌توانند به داخل فوم نفوذ کند. به همین دلیل، فوم سلول بسته بسیار سفت‌تر و پایدارتر از فوم سلول باز است

مزایای فوم لاستیکی نئوپرن یا فوم نئوپرن سلول بسته

  • مقاوم در برابر آب‌شور
  • سلول بسته (خواص ضد آب)
  • خاصیت خود خاموش‌شوندگی
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی از جمله اشعه ماورای‌بنفش، ازن
  • مقاوم در برابر اکسیداسیون بسیاری از مواد شیمیایی و مشتقات نفتی
  • محدوده دمای کاربردی بالا (به این معنی است که در محدوده دمایی 40 – تا 100+ درجه سانتیگراد انعطاف‌پذیر باقی می‌ماند).

کاربرد فوم لاستیکی نئوپرن

فوم نئوپرن

در همین ابتدای بحث فوم پلی اتیلن را از این نوع فوم جدا بدانید. اگر علاقه‌مند هستید تا همه چیز در مورد فوم پلی اتیلن را بدانید، حتما این مقاله جامع را مطالعه کنید.

  • صنایع خودرویی: مصارف خودرویی فوم نئوپرن را می‌توان برای ساخت قطعات خودرو استفاده کرد، زیرا در برابر سایش، پارگی، حلال، روغن و آب‌وهوا، حرارت و آتش مقاوم است. می‌توان آن را به‌عنوان درزگیر پنجره‌ها و درها، درزگیرهای چراغ و… استفاده کرد.
  • صنایع پزشکی: به دلیل انعطاف‌پذیری و کشسانی بسیار بالا و توانایی حفظ شکل خود در طول زمان مناسب برای ساخت بریس‌ها از جمله مچ، زانو و آرنج استفاده می‌شود.
  • صنایع دریایی: به دلیل خاصیت ضد آبی و همچنین مقاومت در برابر آب‌شور در تولید محصولات دریایی، لباس‌ها و وسایل غواصی بسیار کاربرد دارد.
  • صنایع الکترونیکی: به دلیل خاصیت خود خاموش‌ شوندگی مقاوم در برابر آتش است عایق مناسبی برای ترانسفورماتورهای قدرت، لامپ‌ها، سیم‌ها و سایر کاربردهای الکتریکی می‌باشد. همچنین به همین دلیل به‌عنوان محافظ برای وسایل الکترونیکی مانند لپ‌تاپ و نیز استفاده می‌شود.
  • صنایع ساختمانی: به دلیل مقاومت در برابر آب‌وهوا، دما و فشار، نئوپرن در واشرها، لنت‌های یاتاقان پل، آسانسور و سایر مصالح ساختمانی استفاده می‌شود.
  • استفاده در تجهیزات ایمنی: توانایی این ماده برای ادامه عملکرد در طیف وسیعی از دماها درحالی‌که مقاومت حرارتی و انعطاف‌پذیر باقی می‌ماند، پارچه نئوپرن را برای دستکش‌ها و سایر لباس‌های محافظ مناسب می‌سازد. مقاومت در برابر روغن، مواد شیمیایی و آب نئوپرن محافظت بیشتری را فراهم می‌کند.

چکیده‌ای از این مطلب

  • فوم نئوپرن دارای حفره‌های گازی در سراسر سطح آن است که ساختاری اسفنجی یا فوم مانند به آن می‌دهد.
  •  پلی‌کلروپرن یا نئوپرن پلیمری از کلروپرن است، نئوپرن را گاهی با نام شیمیایی خود، کلروپرن (CR) می‌شناسند.
  • نئوپرن نرم و انعطاف‌پذیر است و آن را به ماده‌ای کاربردی برای صنایع بسته بندی، پزشکی و صنایع ورزشی و واشر سازی تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.